هنرهای تعاملی و آموزش دانشگاهی بررسی برنامۀ درسی رشتۀ هنرهای تعاملی مدرسۀ هنر منچستر بر اساس رویکرد شناختی
نویسنده
چکیده مقاله:
مقالۀ حاضر به بررسی آموزش دانشگاهی هنرهای تعاملی از منظر یکی از رویکردهای آموزشیِ تعامل ـ محور، یعنی علوم شناختی میپردازد. بر اساس فرضیۀ تحقیق، تعاملی بودن این رشته مستلزم روشهای تعاملی آموزش، بالاخص روش شناختیاست. هدف این پژوهش جستوجوی روشهای تدریس و یادگیری، و اصول و اهداف آموزشی در آموزش هنرهای تعاملی (در یک نمونۀ موفق) است تا در مقایسه با یکی از رویکردهای تعاملیِ آموزش (رویکرد شناختی) مورد مقایسه و تطبیق قرار گیرد. نمونههای مورد مطالعه شامل 1) برنامۀ درسی رشتۀ هنرهای تعاملی مدرسۀ هنر منچسترِ دانشگاه متروپولیتن (بهدلیل باسابقهبودن دانشگاه؛ جامع بودن برنامۀ درسی و رویکرد آموزشی که به ادعای برنامهریزان درسی در تقابل رویکردهای سنتیاست) و 2) رویکرد علوم شناختی در آموزش (بهدلیل اهمیت و ارجحیت محور تعامل و جنبههای نوآورانه در آن) است. مقالۀ حاضر به این پرسشها پاسخ میدهدکه آموزش دانشگاهی هنرهای تعاملی از چه روشهایی استفاده میکند؟ آموزش شناختی بهعنوان رویکردی تعامل ـ محور چه راهبردهایی را برای آموزش معرفی میکند و جایگاه و ارتباط آن با آموزش هنرهای تعاملی چیست؟ در این تحقیق از روش تحلیلی ـ تطبیقی بهره گرفته شد و در مقایسه و مطالعۀ 24 راهبرد استخراجشده از روش تدریس شناختی، با 21 راهبرد از برنامۀ درسی مدرسۀ هنر منچستر، 17 مورد مشترک بودند و 4 مورد تنها مختص رویکرد شناختی و7 مورد ویژۀ مدرسۀ هنر منچستر بود. رهیافت تحقیق به همسویی و همپوشانی یک رویکرد آموزشی تعامل ـ محور با روشهای تدریس و آموزش رشتۀ هنرهای تعاملی و ضرورت استفاده از روشهای تعاملی نظام آموزشی برای آموزش هنر تعاملی منجر شد.
منابع مشابه
پژوهشی در تعریف و تحدید انواع هنرهای مشارکتی- تعاملی
هدف این مقالهی پژوهشی شناسایی و طبقهبندی انواع هنرهای مشارکتی- تعاملی است. برای رسیدن به این هدف، از هر گونهی هنری یک نمونهی شاخص انتخاب شده و پس از توصیف و تحلیل سازمایههای اساسی تشکیل دهندهی آن و ذکر وجوه تمایز آن از دیگر گونهها، تعریف ویژهای از آن ارائه شده است. توضیح آنکه از آغاز دههی نود به اینسو، که رایانههای شخصی و اینترنت، به تدریج تبدیل به رسانههایی تثبیتشده ...
متن کاملرابطه ادراک و باور در هنرهای تعاملی (با تمرکز بر هنر بازی های ویدئویی)
هنر بازی ها ی ویدئویی بواسطه بهره گیری از حواس مختلف و فعالیت های ادراکی حسی-حرکتی مخاطبانش از خصلت غرقه سازی و نیز باورسازی غنی تری نسبت به دیگر هنرها برخوردار است. از این رو مهم ترین هنر تعاملی دوران معاصر به حساب می آید. رساله ی حاضر در صدد است تا جایگاه این جهان های ساختگی را از طریق تبیین چگونگی رابطه ادراکی شرکت کنندگان با این جهان ها و همینطور سطح باورسازی ای که می تواند برای این شرکت ...
15 صفحه اولبررسی نقش و جایگاه مخاطب در هنرهای تعاملی interactive arts
تأثیرات فنآوری های تکنولوژیک بر روند هنر عصر دیجیتال، رشد هنرهای نوین به ویژه هنر تعاملی، تغییر ماهیت اثر هنری و هنرمند، منجر به تغییر جایگاه مخاطب از بیننده و تماشگر صرف به تماشاگر مشارکت کننده و کنش گر شده است و به دنبال آن شیوه های انتقال پیام به مخاطب نیز متحول شده است. هنر تعاملیinteractive art یک شاخه از هنر جدید است که اساس آن بر«دعوت کردن مخاطب در فرآیند شکل گیری اثر» می باشد؛ در این ...
طراحی برنامه تعاملی روانی- اجتماعی باورها و رفتارهای دینی دانشجویان بر اساس رویکرد شناختی- رفتاری
هدف از طراحی مدل شناختی- رفتاری دینداری، علاوه بر ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش دینداری، راهنمایی برای برنامهریزی در جهت بهبود مؤلفههای دینداری است. هدف مقالۀ حاضر، تبیین عوامل روانی- اجتماعی مرتبط با اعتلای باورها و رفتارهای دینی در محیطهای دانشجویی است. ورود به دانشگاه و کسب آزادی و کنترل بیشتر برای دانشجو، هنجارهای همسالان و دوستان، حضور در مکانهای دینی در قالب دوستی، باورهای غلط، ابهام د...
متن کاملسنت و تجدد در هنر ایران باتکیه بر هنرهای تجسمی
یکی از ابعاد تبلور مدرنیزاسیون در ا یران حیطه ی هنرهایتجسمی است که استفاده گزینشی بدون در نظر گرفتن پایههای تعقل و تفکر اندیشه غربی و مدرنیته از وجوه بارز آن است، جهت روشن شدن مفاهیم متعددی که از تجدد و سنت در حوزه اندیشه مطرح است لزوم بررسی دقیق تر و جامع تر از سنت بسیار ضروری است، تا با آگاهی بیشتر از ساختارسنت در فرهنگ خودی و تفاوت آن در فرهنگ غرب به شناخت دقیق تری از آن نائل شد. بخش اول ...
متن کاملتحلیل هنر تعاملی با رویکرد پدیدار شناسانه از منظر مرلوپونتی
مرلوپونتی یکی از نو آورترین فیلسوفان قرن بیستم بوده که ماندگارترین افادات وی به فلسفه در زمینه ادراک یا به بیان دقیق تر پدیدارشناسی ادراک است. در این پژوهش قصد بر این است با بررسی آرای فلسفی مرلوپونتی مروری داشته باشیم بر مسئله ادراک. با مطرح شدن ادراک، نقش فضا، بدن، دیگری و تجربه پر رنگ تر می شود و متعاقباً جایگاه مخاطب، صرفاً به عنوان "مخاطب" از بین می رود و در بستری از شبکه های متعدد شکل پذیری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 40
صفحات 94- 122
تاریخ انتشار 2017-09-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023